Charm Chameleon Chatterbox

Backup Blog

Serba Salah

Kalau koranglah aper yang korang akan buat if situasi camni happen kat korang?

Situasi 1

Your colleague / opismate selama kini amatlah jarang masuk opis tapi lately ni tersangatlah kerap masuk opis. Dia nak masuk opis lantaklah asalkan tak mengganggu kententeraman…sebabnyer dia ada habit yang menjengkelkan!

Mamat ni kalau bercakap kat handphone tersangatlah kuat sampai u buat donno & sebaik mungkin pekakkan telinga masih boleh terdengar dengan jelas butir-butir percakapan. Tak cukup dengan itu ditambah pula denagan jalan mundar-mandir berdekatan dengan u siap tangan2 merewang-rewang penuh aksi. Lagi menjengkelkan bukan satu phone call dibuat tapi at least 3-4 call berturut-turut.

U tengah nak concentrate or perhaps on call jugak terganggu dengan ‘pencemaran’ bunyi dan pandangan tu. Apa yang u akan buat?

=> Beritahu dia straightforward dengan cara penuh berhemat yang tabiat dia tu sangatlah menggangu?

=> Secara berjenaka / gurau kasar indirectly inform dia yang u terganggu?

=> Beritahu 3rd party, maybe member rapat dia agar orang tu boleh nasihatkan dia?

** Buat masa ini, the only temporary solution me buat ialah keluar dari opis bila dah tak tahan..me merayaulah ke mana kaki mahu melangkah..tapi me seboleh-bolehnyer tak nak buat cenggini coz tengah office hour kan, kerja takkan nak buat slalu, tak pasal2 kena pulak me orang kata tak buat kerja.

Well, please bagi pandangan if say this happen kat korang. Me ni penyegan sikit (he,he)..itulah masalahnya..(eih, macam cerita Impian lak)

Situasi 2

Another serba-salah. Korang baru beli satu produk ni & dah pakai one time, ada isu tentang kualiti which u have to stop using it.

U dah bagitau kat penjual tentang benda ni dengan cara paling sopan..penjual take note & say thank you inform dia. Itu saja.Full stop. Walhal at your side, u memang dah takleh pakai coz kalau u pakai perkara sama akan berlaku. Adakah korang akan

=> Mintak ganti rugi? Tukar dengan barang lain atau pulangkan duit?

=> Kecohkan kat blog / facebook barang dia tak kualiti?

=> Diamkan saja? Kira let golah ni..

Okey, dear hubby suruh me mintak ganti rugi after me dah inform penjual tu..me sekali lagi penyegan..coz barang tu bukanlah mahal coz satu keping jer tak ok..the rest ok..tapi sekeping tu dah tak guna, consider me masih rugi..

Entahlah..susah betul nak decide..situation macam ni happened to me few times..& most of the time me tolerate depends lah tapi kalu macam servis kat kedai makan tak ok..me direct jer inform / sound tapi kalau barang beli online?

Hemm…please bagi pandangan yer kengkawan..coz me serba salah & buntu…

Hanz’s Note : Kejap tadi blackout & today x dapat nak berblog & chat-hop ke tempat kawan2..me got to rush back home.

Advertisements

October 29, 2009 - Posted by | Hanz's Feelings, Hanz's Muse

11 Comments »

  1. Salam, pada saya tuk situasi pertama tu just inform kat 3rd party dulu, tgk reaksi camna then baru la tegur direct plak klau still tak berubah, cam situasi yg second tu, sy pun slalu gak buat tak kisah and anggap bukan rezeki, tapi klau barang tu mmg mahal dan dah stated bleh ditukar or mmg slh penjual tu akan mintak ganti rugi la… :p

    Comment by anamarza | October 29, 2009 | Reply

  2. i pun x suka dan rasa annoyed dengan orang yg suka ckp phone kuat2 mcm dia sorang ye ada phone..tp I guess I pun mcm u, tak reti nk sound direct. kalau I…I bagi hintlah kat mamt tu…sindir dlm gelak..leh ke gitu erk? heheyg 2nd situation tu..I guess it depend on the price of the item. klu mahal gak, mintak gantirugi la…tp klu murah, rs malu plak nk mintak gantirugi kan?eh, opinion i ni mcm x membantu je huhuhu

    Comment by yatie chomeyl | October 29, 2009 | Reply

  3. Situasi 1- mungkin suruh orang lain yang rapat ngan dia nasihatkan dia.. atau kalau mmg rapat ngan dia inform baik2 kalau nak telefon kuat2 keluarlah sekejap kat luarSituasi 2- Mintak ganti rugi? Tukar dengan barang lain atau pulangkan duit? sebab beritahu dia kalau barang rosak mesti tukar kalau buat kecoh kat blog kata barang tak berkualiti lagi business dia lingkup..ok my 2 cents

    Comment by nadnye | October 29, 2009 | Reply

  4. i think u should ckp je kat org tu yang dia tu mggu ketenteraman org…soh dia respect skit org punya space ….n psl brg tu, kalo i, i diam je sb i ni pun pemalu mcm u..tapi kalo i dah bgtau seller dia yang brg dia tak ok, i akan mnta gnti…hehehe..kalo i blum ckp, i snyap je… mcm my fren dulu, dia bli hand beg skli bru pki skli buckle dia cabut..dia gi mnta baiki..taip bulan g f/up tak dpt2 lgi..last2 org tuh bg beg baru sbnya bnda tu takle baiki…hehehe

    Comment by Lady Qay | October 29, 2009 | Reply

  5. kalau me on ur shoessituasi 1:sound direct je atau time die tgh cakap kuat2 kat tepon atau buatla sign shhhhhhh.. hahaha i pernah buat kat org camtu..nasib aa ingat opis mak bapak die ke?situasi 2: biarkan jela…takyah dah beli brg dr dia..blacklist terus!

    Comment by Farah | October 29, 2009 | Reply

  6. situasi 1 tu kalo org yg kita dah biasa2 kenal…sound direct je..tak reti ke kat ofis mana boleh ckp kuat2…mengganggu ketenteraman org lain jesituasi 2 tu kalo rosak ckit pun tetap gak kita rugi…walopun ckit…tapi kalo slow talk baik2 … ok kot rasanya

    Comment by MaMaSyAzA | October 29, 2009 | Reply

  7. pron no.2 tu kalau dedah dlm blog jadi la mangsa keadaan cm saya hanz…ada je anon user penyibuk walhal kita tahu siapa anon user penyamar silent reader ni kui3…sebaiknya tnya dlu la brg rosak ni leh x mntk ganti rugi? kalau dia kata xblh xpe nxt stop beli dh barang kat kedai tu (dah tahu kualiti xdijagakan)tp sebaiknya jgn dedah pape keburukan org dlm blog. kang ada je tukang repot n tukang provoke. wat rosak kebersihan blog kita sja. (menulis atas pngalamanku sndri huhu)prob no.1 mmg biasa sngt dah. nak2 bila masa kita kusut si pak kusut ni mengusutkn keadaan lak. cara hanz tu betul jauhkn diri sementara tp kerap2 sngt kang org atas pandang serong kat kita lak kan. sebaiknya hanz tegur cara bergurau. sikit je usiknya biar dia tahu hanz rimas tp kena pandai pilih ayat. klu slh sebut kang gado 1 opis lak lagi haru huhu

    Comment by wansteddy | October 29, 2009 | Reply

  8. Hanz. You can weigh the cost per benefit factor.Because a FIGHT always implies time and energy that we need to consider.

    Comment by desh | October 29, 2009 | Reply

  9. oleh kerana cik hanz penyegan, kenalah guna third party yg reliable & neutral (takut kang dia lagakan u all berdua pula).hmmm…. psl brg pula, selalunya saya he..he… let go je…. mungkin bukan the best solution tapi itu yg selalu sy buat. at least cik hanz bgtau kat seller.

    Comment by nelcyndana | October 29, 2009 | Reply

  10. Hanz,Situasi 1, kalau I lah, secara berjenaka (hmmm donno la kalau boleh dikira sebagai berjenaka ke tak ni) lah I tegur i.e. "Isshhh you ni..kuatnyer cakap kat phone tuhhh" atau masa dia tgh ckp kat phone sambil jalan sana sini tangan terangkat angkat tu, try to be in his view and buat lah sign-sign *shhhhh!!!* sambil letak jari kat mulut! Situasi 2 – u beli brg tu online eh? Tanya lah (email ke) is there any way that you could probably get a refund? Maybe partial refund..?HTH 🙂

    Comment by SOHO Mama | October 29, 2009 | Reply

  11. suggestion utk scenario 1:mintak kat boss bilik sendiri..kihkihkih…anyway, honestry is the best policy. i pernah had that prob, but i was blessed to have the privilege to use headphone in the office. so i selamat dr maksiat telinga.suggestion utk scenario 2:kalau ur side effects dr guna product tu mmg teruk giler (also akan cuase u to spend more to rectify the situation) & may cause harm to other, mintak la ganti rugi. tp kalo takde pape sgt, just senyap2 la…takyah tambah dosa tanpa nikmat ni. dr tak marah2, terus jd perang & kata mengata.

    Comment by Mama-Miya a.k.a Jedi Hopeful | October 29, 2009 | Reply


Leave a Reply to SOHO Mama Cancel reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: