Charm Chameleon Chatterbox

Backup Blog

Terima Kasih :> : Customer Service applies everywhere, right?

Terima kasih atas pendapat kengkawan tentang isu semalam tu..

Untuk Situasi 2, me rasa nak let go jelah..but seriously me takkan beli dah produk dia..sedih gak sebab kita sebolehnya nak support dia, kan..me memang tak terbuka mulut nak minta ganti rugi walau dah bagi tahu kat penjual ni coz masa bagi tahu ingat (dalam hati) dia offer apa2 kan..tapi since dia just say thank you & tak apologize..itu yang buat tawar hati…me tahu bukan salah dia coz dia pun tak jangka supplier bagi bahan yang boleh buat produk dia cenggitu, kan..too bad-lah pada dia just hopefully next time dia berhati-hatilah..nasib baik dapat customer macam me kalau yang nasty tu..ha-ha, tak pasal2 jer kan..boleh buat rosak business..

To the penjual kot2 terbaca chatterbox ni, rest assured, me tak hold grudges dah..dah let go..cuma semalam tanya pendapat kengkawan, nak sedapkan hati kot..kih,kih..

Me ni particular pasal customer service coz me background ni dah bertahun dah..me pernah attach in hotel & tourism industry lama and in fact, kerja sekarang pun banyak customer relation management..itulah omputih cakap, “Old habits is not easy to get rid of” (lebih kurang camtu ler bunyinya..,he,he..)

About Situasi 1, oh susah jugak ni..itu yang kadang2 wish kalaulah me ni mulut laser bagus jer sound terus tanpa rasa ‘guilty’..he,he..tapi me khuatir outcome mamat ni bengang & simpan dendam pulak..hemm..me rasa akan tegur dia cara gurau2 & sebolehnya akan memaniskan muka lebih manis dari madu tapi point tetap direct..nak pakai 3rd party, takut me dikatakan takder tulang belakang & lembik but in case mamat ni buat jugak perkara sama..ha! me terus mengadu jer kat bos! AHAKS!…moi bos dengar cakap me coz me ni selama kerja kat sini, takder repot2 kat dia tau walau dia sedaya-upaya nak korek2 tanya me if me nak bagitau ada apa2..coz dia sebenarnya tahu perihal staf2 dia sorang2 cuma nak mintak kepastian kot dari me & memang me ada tak puas hati kat orang tu, orang ni..tapi me biasanya bising2 belakang & hubby jadi mangsa tukang dengar, kih,kih..pastu habih camtu jelah..to me benda2 tu tak heavy, masih boleh dihadapi..yelah kan mana ada office environment yang perfect tak..kena tolerate benda2 remeh..tak suka tattling

Customer Service ni sebenarnya applies everywhere coz bukan saper2 pun customer kita ker? Kalau ikut logik, kita interact dengan saper2 pun dalam life and we will doing our level best nak treat orang ok..if kita jaga customer beli produk & service kita ok tapi dengan staf sendiri teruk, still tak jamin business akan maju, right? And, kalau kita employee..promise itu ini kat customer untuk ambik hati so boleh maintain goodwill tapi dengan rakan sekerja takder nak hormat-menghormati pun tak elok jugak,kan?

Itulah jer my ngomel di pagi hari ni..terima kasih sekali lagi..semua pandangan me terima dengan rasa terharu and semat dalam ingatan untuk panduan akan datang.

THANK YOU!!!

October 30, 2009 - Posted by | Hanz's Feelings, Hanz's Muse

1 Comment »

  1. u r most wel-chomeyl eheh

    Comment by yatie chomeyl | October 30, 2009 | Reply


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: