Charm Chameleon Chatterbox

Backup Blog

Cabaran lazim bagi ibu yang menyusukan sepenuhnya (Bahagian Terakhir)

Ramadhan dah nak dekat. Ibu-ibu yang menyusukan dah buat persedian sewajarnya? Kalau ketinggalan baca perkongsian my chat sebelum ni, boleh check yang INI dan ITU.

Diet seimbang : Jangan berdiet semasa masih menyusukan anak sepenuhnya. Ibu yang menyusu akan berasa cepat lapar kerana tubuh menggunakan 600-800 cal sehari untuk menghasilkan susu. Jangan melangkau waktu makan. Melangkau waktu makan dan berdiet adalah tidak digalakkan kerana akan mengurangkan pengambilan nutrien yang perlu dan mengurangkan kualiti susu yang dihasilkan.

Makanan lain yang perlu diberi perhatian ialah makanan yang kaya dengan sumber zat besi seperti daging merah, hati, ayam, ikan, legumes (Contoh:kacang kuda/chickpeas), kekacang dan buahan kering dan sayuran berdaun hijau. Ini kerana simpanan zat besi dalam badan digunakan semasa mengandung.Oleh itu, semasa menyusu bayi badan perlu membina semula simpanan zat besi. Menurut pakar pemakanan, keperluan pengambilan makanan oleh si ibu yang menyusukan adalah lebih sedikit daripada ibu yang tidak menyusu dan ibu hamil. Boleh rujuk SINI. Berguna juga untuk menghadapi bulan Ramadhan nanti. Me juga pernah share persiapan me pada Ramadhan yang lepas di SINI.

Pantang-larang : Makan jamu tidak boleh? Andaian ini bergantung kepada beberapa faktor hasil daripada kajian semasa. Pakar lakstasi dan nutrisi berpendapat kebanyakan kandungan jamu ada kesan sampingan yang menyamai dadah pada kualiti susu ibu, jadi sebaiknya elakkanlah dahulu semasa masih dalam tempoh penyusuan.

Bagaimana pula dengan penggunaan herba dan rempah? Ada herba yang telah terbukti boleh membantu penghasilan susu ibu yang lebih produktif seperti halba (Fenugreek). Tapi ada juga herba yang kalau boleh dielakkan seperti mint, sage, parsley, feverfew (guna untuk rawatan migraine) kerana penemuan yang dibuat boleh mengurangkan produksi susu dan ada kesan sampingan yang lain.

Anda penggemar kopi? Jumlah sedikit seperti secawan dua tidak memudaratkan tetapi dalam kuantiti yang banyak mungkin boleh mendatangkan kesan pada si bayi untuk tidur kerana kandungan kafein yang berlebihan. Sebaiknya elakkan.

Sebolehnya juga si ibu elakkan mengambil produk hasil tenusu dari lembu seperti susu, keju, yogurt dan mentega. Si ibu telah memberikan susu ibu sepenuhnya dan jika si ibu sendiri mengambil produk hasil tenusu, kemungkinan berlaku alergi pada si anak. Tetapi keadaan ini tidak semestinya berlaku pada semua. Namun, haruslah berhati-hati dan perhatikan reaksi bayi anda setiap apa yang anda makan.

Secara keseluruhannya, semua faktor dan cabaran lazim yang telah me sampaikan adalah amat penting untuk menyokong kejayaan si ibu dalam memberikan yang terbaik buat si anak : Susu ibu sepenuhnya. Dalam keadaan tertentu atau situasi yang agak unik, ada juga ibu mengalami kesulitan dalam bentuk permasalahan lain. Boleh rujuk my sharing dalam topik Breastfeeding ini ya.

Mari kita sama-sama meriahkan Sambutan Hari Susu Ibu Sedunia yang akan kembali lagi dari 1 hingga 7 haribulan Ogos ini.

Portrait Sketching, Translation, Storytelling,
Reading Tutorial, Arty-Crafty & Preloved Items
are available at TheHoneybunch Marketplace

Advertisements

July 29, 2010 Posted by | Adore BREASTFEEDING, Hanz's Tips, Lifestyle on Parenting | Leave a comment

Cabaran lazim bagi ibu yang menyusukan sepenuhnya (Bahagian Kedua)

1 ke 7 Ogos, adalah sambutan minggu penyusuan susu ibu sedunia. Sudahkah ibu membaca bahagian pertama isu ini? Kalau belum, boleh klik SINI.

Perkongsian diteruskan dengan cabaran lazim seterusnya.

CABARAN KEDUA : Tekanan dalaman si ibu.

Macam biasakah didengari seperti ini?

* saya rasa down sangat tengok susu makin kurang
*frust la bila pump susu tak keluar langsung
*Anak asyik mengamuk bila menyusu sebab tak puas
* saya jealous tengok orang lain boleh buat beratus botol, sedangkan stok susu saya kasi pagi makan pagi.
*Saya tengok org lain senang je latch kan baby, kenapa saya ni susah sgt
*Saya tak cukup masa nak mengepam di ofis sbb kerja saya banyak
*Saya rasa geram, sayalah tukang menyusu, sayalah tukang basuh perkakas mengepam, sayalah tukang salin lampin anak, saya buat semua. Penat!
*Badan cepat penat bila menyusu. Nak layan suami pun tak ada mood
*Susah rasa nak susukan anak semula lepas dah bagi dia susu formula
*Breastfeeding ni susah, susah sebenarnya!

CARA ATASI :

Niat : Ibu sendiri sahaja yang tahu apakah niat yang dipasang setelah keputusan untuk menyusukan sepenuhnya dibuat. Kaji semula niat itu. Adakah cenderung kepada semangat dalaman atau lebih kepada faktor luar? Selalunya apabila niat dengan kesungguhan seiring, bagaimana besar sekali pun cabarannya, ibu itu akan berusaha untuk menanganinya. Tetapi jika si ibu kurang berkeyakinan, was-was dan kurang berkeinginan, pelbagai alasan akan diberi dan agak sukarlah untuk meneruskannya. Hasil pengalaman me, me berasa takjub pada dua orang ibu yang walau tugas mereka memerlukan selalu berada di luar negara, terpaksa kerap berjauhan dengan anak dan waktu tugasan mereka yang tidak menentu dan tempat tugasan di mana-mana, mereka masih boleh membekalkan anak mereka dengan susu ibu dan berjaya menyusukan anak mereka sepenuhnya dalam tempoh yang lama. Bagaimana mereka lakukannya? Renungkanlah!

Semangat : Bila kita mahukan sesuatu sangat-sangat, sedaya-upaya kita cuba dapatkannya bukan? Begitu jugalah dalam penyusuan. Siapa kata melaksanakan penyusuan sepenuhnya tak penat? Ditambah pula dengan memikul pelbagai peranan dalam hidup, tekanan adalah salah satu penghalang kerana ia melibatkan emosi. Mungkin si ibu boleh ambil contoh semangat daripada ibu penyusuan yang lain dan jadikan pembakar semangat anda.

Kemampuan : Kata bidalan, ukur baju di badan sendiri. Buatlah setakat yang anda mampu. Baik dari segi fizikal, wang ringgit dan gaya hidup anda. Bila lihat orang lain dapat hasilkan susu yang banyak, kita mula goyah. Bila kita lihat orang sediakan peralatan penyusuan yang mahal-mahal belaka, kita pun nak beli. Tak salah lihat kemampuan orang lain baik dari segi fizikal mahupun wang ringgit. Tetapi bila kita mahu jadikan panduan, tanyalah pada diri sendiri adakah teladan itu sesuatu yang sangat perlu pada anda? Kadang-kadang apa yang baik untuk orang lain tak semestinya sesuai untuk kita.

Janganlah sampai menganiaya diri sendiri dan orang yang tersayang termasuk bayi anda semata-mata mahu teruskan penyusuan sepenuhnya. Berikan sedikit ruang pada diri sendiri dan sayangilah diri anda juga. Berehat bila perlu.Sekiranya si ibu sudah berusaha dan menilai hanya setakat itu yang dia mampu laksanakan, jadi jangan paksa diri pula. Mintalah bantuan sebagai contoh tugasan harian dari suami. Dapatkan pandangan dan sokongan daripada orang lain agar apa yang harungi, terasa kurang bebanannya dan lebih bagus jika ia boleh diselesaikan permasalahan itu.

Emosi : Perasaan atau emosi sangat berkait rapat dengan niat, semangat dan kemampuan kendiri. Adalah wajar berfikiran rasional jika timbul isu berkait dalam perjalanan penyusuan anda daripada terlalu mengikut rasa hati. Selalunya bila timbul kesulitan dalam proses penyusuan sepenuhnya, jangan bertindak terburu-buru atau terus mengalah dan berputus asa. Selidik dahulu apakah penyebab timbulnya kesulitan itu, kaji dan cari jalan penyelesaian. Ingatlah juga bahawa si ibu perlu menjaga emosi diri sebaik mungkin kerana ia berkait dengan hormon prolaktin dan oksitosin, hormon yang merangsang dan membantu dalam penghasilan susu ibu.

Ilmu : Dalam setiap perkara di dunia ini ada cara dan kaedahnya. Tidak dinafikan, ramai ibu beranggpan proses menyusukan adalah sinonim dengan sifat keibuan jadi dianggap ia sesuatu yang semula jadi dan tidak perlu belajar apa-apapun. Di tengah perjalanan, timbul kesulitan jadi ibu tersebut terus putus asa walhal sebenarnya sedikit ilmu penyusuan pun dia tidak pernah ambil tahu. Jangan begitu.Buat persediaan dan sedikit sebanyak belajar apa yang perlu kerana ia penting dalam menyokong anda meneruskan penyusuan sepenuhnya.

Niat, semangat, kemampuan, emosi dan juga ilmu dan apatah lagi apabila gabungan ini disertakan dengan doa, insyaAllah, si ibu bakal menjadi antara ibu-ibu yang berjaya menyusukan sepenuhnya dalam tempoh yang lama.

Kita sudah menyentuh aspek luaran iatu sokongan dan aspek dalaman iatu sifat kendiri si ibu. Adakah lagi cabaran lazim yang lain wujud dalam penyusuan sepenuhnya? Bersambung kupasan dari me dalam bahagian terakhir menyentuh aspek pemakanan dan penjagaan kesihatan.

Tungguuuu…….

July 22, 2010 Posted by | Adore BREASTFEEDING, Hanz's Tips, Lifestyle on Parenting | Leave a comment

Cabaran lazim bagi ibu yang menyusukan sepenuhnya (Bahagian Pertama)

Dah lama tak bercerita tentang breastfeeding. Nak buat kupasan serba-sedikit berdasarkan antara aduan, keluh-kesah, rungutan malah tangisan yang me terima secara langsung atau berdasarkan yang me dengar dari suara rasa ibu lain. Jadi me buat kupasan bila rintihan dan kerisauan ibu-ibu ni boleh dikategorikan pada beberapa perkara. (terima kasih pada Puan Farah SaraKids untuk posting ini) menimbulkan rasa mahu berkongsi dan lebih lagi membantu para ibu yang menyusukan sepenuhnya sama ada yang masih lagi berjuang atau dalam perancangan.

CABARAN PERTAMA : SOKONGAN
Antara luahan rasa yang mungkin kedengaran:
* kdg2 rasa give up nak breastfeeding sbb suami tak sokong
*Mak saya susah nak percaya anak ni harus diberi susu ibu.
*Orang nursery beri anak saya susu tepung sbb katanya susah nak handle EBM
*Majikan saya tak support dan suka sound saya bila saya ambil masa mengepam di surau
*Orang ckp saya kedekut. Jimat nak beli susu anak.
*Susah nak fahamkan pengasuh pasal cara nak handle susu ibu
*Orang cakap anak saya petite, doc pun cakap mcm tu, sbb anak tak cukup susu. Kena top up dgn susu formula

Cara Atasi :

Sokongan dari suami : Pujuklah suami, galakkan suami untuk sama-sama menghadiri kelas penyusuan seperti yang dianjurkan oleh Sarakids. Buat pembentangan tentang kebaikan susu ibu dengan mendapatkan maklumat berkenaan daripada sumber seperti World Health Organization (WHO), badan-badan bertauliah dan Pakar Laktasi. Kalau beritahu suami tersayang bahawa perbelanjaan boleh dikurangkan kerana bekalan susu tidak perlu dibeli, si suami pasti tertarik, bukan?

Sokongan dari majikan :
Boleh usulkan pada HR Department untuk buat proposal. Puan Rita Rahayu melalui websitenyer, Moms Little Ones ada menyediakan surat usulan dan proposal yang boleh diketengahkan di tempat anda bekerja. Jika usulan adalah mustahil, mungkin sedikit pengorbanan diperlukan pada pihak ibu. Pamlah di waktu luar kerja seperti sebelum waktu kerja bermula, masa rehat dan selepas waktu kerja. Sepatutnya semasa pekerja yang beragama Islam pergi menunaikan solat di surau dan waktu ini juga digunakan untuk mengepam, majikan tidak boleh pertikaikan. Tapi sebagai pekerja, ibu janganlan mengambil kesempatan peluang ini untuk mengambil masa bekerja terlalu lama digunakan untuk mengepam.

Sokongan dari keluarga :
Tak kiralah dari ibu kandung, ibu mertua atau sesiapa saja dalam keluarga ibu lengkapkanlah diri anda dengan ilmu penyusuan secukupnya.Tidak perlu bertegang urat, memadailah anda nyatakan fakta yang disokong oleh kajian atau pengalaman dari rakan-rakan menyusu yang lain untuk membetulkan pandangan mereka yang kurang tepat. Jangan mudah terpengaruh dengan kata-kata yang tidak menyokong tapi sebaliknya, ambil apa isu yang ditimbulkan itu dan dapatkan fakta sebenarnya untuk membuktikan sama ada pandangan mereka itu tepat atau tidak.Kuatkan semangat anda dan buktikan yang anda berupaya meneruskan penyusuan susu ibu sepenuhnya.

Sokongan dari sekeliling :
Sukar bukan kalau pengasuh anak kita tidak menyokong dengan pelbagai alasan? Langkah pertama, ibu sendiri perlu mendidik mereka bagaimana hendak mengendalikan susu ibu. Sediakan nota, buat tunjuk cara dan sediakan peralatan seperti pemanas susu, tempat menyimpan susu perahan dan sebagainya. Dapatkan maklumat dari rakan atau kaunselor laktasi bagaimana hendak buat bekalan sewaktu anak dalam asuhan penjaga. Jika ini masih sukar, si ibu harus berfikir adakah berbaloi meneruskan menghantar anak kita dalam jagaan pengasuh sebegitu. Ibu berhak menentukan apa yang terbaik untuk anaknya dan sebagai seorang penjaga yang menawarkan perkhidmatan penjagaan anak, mereka seharusnya hormat dengan keputusan si ibu itu.

Rakan, saudara-mara malah orang luar, cara yang paling mudah ialah si ibu tidak perlu terpengaruh atau berasa hati dengan pandangan yang diberikan. Ibu adalah berhak pada anaknya dan anda tahu apa yang terbaik. Kata-kata sebegitu tidak harus memberi kesan kepada anda sebaliknya menambah lagi semangat dan kekuatan kendiri pada anda si ibu.

Secara keseluruhan, dapatkan sokongan dari kumpulan sokongan susu ibu dan jangan biarkan diri anda bersendirian dalam mengahadapi cabaran-cabaran seperti ini.

Bersambung untuk kategori cabaran kedua…….

July 16, 2010 Posted by | Adore BREASTFEEDING, Hanz's Tips, Lifestyle on Parenting | 8 Comments

Advise from veteran breastfeeding moms : My sharing

A simple gesture, nature at it its best can create quite a stir especially in blogosphere.

Here is my sharing & take it as me, so-called veteran BF moms & think me quite a senior to all my fellow blogger friends especially those nursing moms. And, me was a lactation counsellor and used to be active in breastfeeding support group. Please accept my apology firsthand should what I’m going to chat is going to hurt your feelings.

  • Breastfeeding is an ART. Why I said that? Of course, it is something so natural to a mother yet, it requires a technique, knowledge, sharing & overall preparation. Try to understand this: Everyone can draw, yet it takes an artistic people to draw well. Same goes with breastfeeding. The right combination will create an almost perfect masterpiece. This is not to dampen your spirit but I believe everyone is artistic in her own unique ways. A bit of polish is all it needs.

  • Every nursing mother would never be the same with another nursing mother. Never, ever, compare yourselves and rate your breastfeeding performance. REMEMBER : You are not in running of breastfeeding competition. Instead, seeing & having witness other nursing mom story, JUST MOTIVATE yourself and let it inspire you to go on with your breastfeeding journey. Like me last time for my eldest boy, with the lack of knowledge, I started to mix-feeding him when he is about 4 months old, then I read & met these 2 nursing moms who is job’s nature required them to travel a lot, and yet they managed to fully breastfeed their babies up to 2 years. That motivates me a lot which eventually I managed to upgrade from mixed feeding back to fully breastfeeding when my eldest boy was 7 months old. It took me sheer determination & learning to achieve this. But, it does’nt has to do with ego till I have to starve my boy. It was a step-by-step transition with guidance from Lactation Consultant.

  • If your rezeki as a nursing mom can be categorised lucky, meaning, you are able to fully breastfeed your baby for such a long time, say more than 2 years, share but not to show-off. You may provide tips on how you do it but NOT TO OVERDO it. Be careful on your sharing and never ever judge other nursing moms’ situations. The BEST ADVISE you can give is ask them this: Will you go all out for this? Are you ready? Then, provide the tips about CONSTANT DEMAND & SUPPLY. Don’t say that, oh you must get the best pump to ensure you can pump successfully. Instead, say it with a fact that research has shown, a GOOD PUMP plays its part but hand-expressing technique also is good to know as well.Avoid giving hopeful hints to other nursing moms.

  • Do be RATIONALE with your nursing deeds. Say you have follow by the book all A to Z about nursing and there is some hiccups along the way. Take it easy and never get all stress. I am really shocked to find that there are moms ‘sampai hati’ to let their baby starve because refusing to feed formula because wanting the baby only to take breastmilk. Rather being in this state, check again, what have you been doing that leads to the problem. It could be wrong technique. It could be you are emotionally disturb and stress. It could be your baby is in pain like teething.Always seek help from those that may provide the correct assistance.

  • And then again, DEAF EAR is good in response when it comes to negative feedback from your surrounding. First, get support from spouse, then with family members and next your working environment and finally your friends. If all these fails, you know best. I known many moms who failed to receive positive feedback and the supposed support but amazingly, these nursing moms managed to go on with their nursing deeds.
There goes five advise (ahem) from me. I’m pretty much concern because God-gift beauty somehow has been taken and understood wrongly to some. It’s a gift which can always be share actually.

Hanz’s Note : Please feel free to check my previous chat on my share side of story on this God-gift beauty. I have provided some helpful tips too. Just check under ADORE BREASTFEEDING ya. :D

Portrait Sketching, Translation, Storytelling,
Reading Tutorial, Arty-Crafty & Preloved Items
are available at TheHoneybunch Marketplace

June 1, 2010 Posted by | Adore BREASTFEEDING, Hanz on Random Matters, Hanz's Tips, Lifestyle on Parenting | 12 Comments

I think my tot is…

I think my tot is clever because he is breastfed baby. He feeds according to his needs, he is alert with his natural instinct and his tastebud is at his peak. Thanks to Mama’s breastmilk that came with various flavour, my tot is not a fussy eater.

I think my tot is clever because he is cloth diapered baby. At a very young age, he is already aware whenever the nature’s calling and he asked to be changed when there is too much to be contain in his diaper. He gets to choose fancy print and happy with the soft squishy fabric touching his bum. Nowadays, he chooses his own cloth diaper to be wear. So Mama got extra work. No more plain diapers and have to get the funky prints one instead.

I think my tot is clever because he is signing baby. Crying to get what he wants is not his lingo. He signed for feeding, poopy diapers, watching videos, reading and etcetra..Mama & Papa is happy and yes, he starts to add more vocabulary. So who said signing will slowing down the talking department?

I think my tot is clever because he is babywearing baby. What Mama & Papa seen and done is part of his life experienced too. Never feel left-out and now he is a natural mimick and some lesson are better learnt by observing instead being taught of.

I think my tot is clever because he is homeschool baby. Starting early on exposure of books and lots of constructive play plays an important role in his growing. Ongoing stimulation and never let the day went idle. Ticking to think and he is well-off learning constantly!

Hanz’s Note : A musing by a contented Mama. This keeps me going and I believe on what I’m doing.

Portrait Sketching, Translation, Storytelling,
Reading Tutorial, Arty-Crafty & Preloved Items
are available at TheHoneybunch Marketplace


May 31, 2010 Posted by | Adore BABY SIGN, Adore BABYWEARING, Adore BREASTFEEDING, Adore CLOTH DIAPERING, Adore HOMESCHOOLING, Adore NATURAL PARENTING, Hanz on Random Matters, Hanz's Boys | 6 Comments

The joy of nursing a toddler

If a child has celebrated his very first birthday, the child is already a toddler. And, continuing breastfeeding a toddler is different than doing so to a baby. What’s the difference? Let me list it for you.

1. No longer crying to indicate the need for breastfeeding. As for my Baby Hambali, he will signed Nenen. Latest of what he did, he called me when I was washing the dishes, “Come, neh..neh..” (waving hands and signing nenen)

2. Switching of boobs is easier. From right to left & then back to right & stopping is up to him. Either I said, “Tukar” & he quickly moved to the other one or he himself make the switching move.

3. If Mama is sleepy, he helped himself by lifting Mama’s clothes. This occured during nighttime when everyone is sleeping or sometimes inside the car.

4. At times, Mama just asked, “Nak Nenen?. If he wants it, he follows Mama to the bed, making sure his pet-pillow & The Lion is part of the session. If he doesn’t want it, he just shake his head. Come to think it, I found this is hilarious because it’s as if asking whether he wants some biscuit..hahahah

5. During nursing session, he would make funny faces, teased me or I teased him. It’s like we both are exchanging secret messages.

6. No more in one boring lying position. Most of the time, he would kneel like a kitten or rested whole body flat on my body & face down to my chest.

7. Able to wait in case Mama needs to go to the toilet or Mama has some chores to finish.Yeah, he will make quiet whimpering sound for the need to wait sometimes but usually, he can wait the least 5 minutes.

8. If Mama takes too long to start nursing session, he will sulked and it is not easy to coax him. Some reverse psychology is needed.

9. Thirsty? Mama’s nenen is preferable to quench the thirst than the water in the tumbler.

10. Have I told you I don’t need to bring milk bottles when we are out & about? Oh, you must know also that breastfeeding can come to a rescue in for us in case Baby Hambali starts to get cranky.

Hanz’s Note : I have stopped pumping for 2 weeks now. He’s mixed feeding already though I suspected he will refused the formula milk. His babysitter informed they fed him using spoon even EBM last time but I doubt on the quantity managed to be consumed. Anyway, I am not getting all worked up on this coz he’s approaching 2 & he does feeds morning & night during weekdays & all the time over the weekends & hoildays.

Portrait Sketching, Translation, Storytelling,
Reading Tutorial, Arty-Crafty & Preloved Items
are available at TheHoneybunch Marketplace

May 26, 2010 Posted by | Adore BREASTFEEDING, Adore NATURAL PARENTING, Hanz on Random Matters, Lifestyle on Parenting | 12 Comments

Susu Mama rasa strawberry

Bila tengok nama blog Minah, MyStrawberi, teringat satu perkara…kebetulan pula semalam Farah ada berkongsi, anaknya Afif tak fussy bab-bab makan…

Me percaya, anak yang menyusu daripada susu ibu kebiasaannya memang tidak memilih dalam soal pemakanan. Kajian telah dibuat dan telah terbukti, kandungan susu ibu sentiasa berubah-berubah mengikut masa dalam masa 24 jam (me ada graf tentang kandungan susu ibu ni mengikut waktu..tak dapat nak link kat sini) dan dipengaruhi juga nutrien yang diambil daripada diet si-ibu.

Kalau setin susu tepung, dikategorikan mengikut kesesuaian tahap umur sebagai contoh, bayi baru lahir, bayi dari umur sebulan hingga 6 bulan, kemudian 6 bulan keatas, ada pula setahun hingga tiga tahun, tapi kuasa Yang Maha Esa menjadikan susu ibu itu berubah-ubah mengikut kesesuaian si-anak dan boleh didatangi pelbagai rasa..Maha Agung Ciptaan Tuhan! Si ibu tak perlu risau, sesuai ker susunyer untuk anak dia sekarang sebab pakejnyer dah cukup lengkap dan standard kesesuaian berubah-ubah…

Tak percayakah kata-kata from me?

Anak sulung me, Hanafi suatu hari selepas selesai daripada menyusu, sekitar umur hampir 3 tahun, pernah memberitahu, “SUSU MAMA RASA STRAWBERRY.” Tergamam sekejap Mamanyer, lalu bertanya,”Betul ker rasa strawberry susu Mama?” Dia mengangguk sambil senyum-senyum.

Dan sekarang ni, me perhatikan my boys suka minum kopi! Ooooppsss…jangan ikut contoh teladan me ni yer..Kanak-kanak minum kopi sangat tidak bagus! Salahkan si-ibu, (me-lah tu) yang peminum kopi tegar tahap kronik. Jadi, secara tak langsung, mereka ni macam tak rasa pelik rasa kopi yang pahit tu bila diberi rasa seteguk dua lebih-lebih lagi Hanafi yang berminat sangat-sangat bila memerhatikan kami, Papa dan Mamanyer minum kopi..maybe dah ada sikit-sikit rasa kopi dalam susu ibu?

So, ibu-ibu yang menyusukan anak, sila prihatin pada ambilan pemakanan dan diet. Contohnyer, kalau nak anak suka makan sayur, si ibu pun kenalah suka makan sayur..like me, me lihat my boys takder masalah bab-bab makan sayur, dan Baby Hambali pula memang makan apa saja, kami nak dia pandai makan, tak nak terlalu memilih…me percaya ada kaitan dengan susu ibu juga.

Sekali lagi me nak berpesan, jangan ikut me bab minum kopi tu yer..tak elok…sekian..

Portrait Sketching, Translation, Storytelling,
Reading Tutorial, Arty-Crafty & Preloved Items
are available at TheHoneybunch Marketplace

April 29, 2010 Posted by | Adore BREASTFEEDING, Adore NATURAL PARENTING, Hanz on Random Matters, Hanz's Boys, Lifestyle on Parenting | 12 Comments

Air Mata daripada seorang ibu yang menyusukan anaknya

Nukilan rasa khas untuk para ibu yang sedang,
akan atau telah menjadi seorang ibu
yang menyusukan anaknya.

Ibu itu akan meleleh air mata gembiranya tatkala menyaksikan anak yang baru dilahirkan boleh menyusu dengan sendiri hampir sempurna buat pertama kalinya.
Ibu itu akan meleleh air matanya tatkala menanggung keperitan akibat bengkak yang dialami pada payudaranya.

Ibu itu akan meleleh air matanya apabila khuatir susunya tidak mencukupi lebih-lebih lagi menerima pandangan orang lain yang boleh menggugat keyakinannya itu yang sebenarnya dia mampu.

Ibu itu akan meleleh air matanya apabila memikirkan demi tugas yang perlu dipikul memaksanya berjauhan dengan anaknya sementelah anaknya masih memerlukan susunya setiap masa.

Ibu itu akan meleleh air matanya apabila diri didorong dengan penuh semangat membara untuk terus menyusukan anaknya dan menyaksikan sendiri penat-jerihnya berbalas dengan anak yang membesar sihat.

Ibu itu akan meleleh air matanya ketika saat dia memerlukan pendorong dan pemahaman dari insan bernama suami untuk memenuhi matlamat susuannya, harapannya itu tidak kesampaian.

Ibu itu akan meleleh air mata gembiranya melihatkan stok susunya cukup untuk hari-hari seterusnya walaupun terpaksa meninggalkan anak di rumah pengasuh.

Ibu itu akan meleleh air matanya tatkala menahan kesakitan akibat gigitan tanpa niat bersebab dari si anak ketika sedang menyusukan tapi perjuangan tetap perlu diteruskan.

Ibu itu akan meleleh air matanya kerana perlu menghadapi pelbagai komplikasi dari pelbagai sudut dalam perjuangan untuk menyusukan anaknya dan dirinya sahaja yang tahu apa yang dilaluinya tapi demi semangat yang teguh, dia terus melangkah.

Ibu itu akan meleleh air matanya kerana kurangnya tidur dan menanggung badan yang sakit-sakit gara-gara memenuhi tuntutan susu daripada si anak.

Ibu itu akan meleleh air matanya apabila menyedari beransur-ansur kurang penghasilan susunya tanda perjalanannya itu akan berakhir.

Ibu itu akan meleleh air matanya apabila terpaksa menerima hakikat bahawasanya satu hari nanti gelaran ibu yang menyusukan anaknya yang disandang satu ketika akan tiada lagi.

  • Luahan rasa dari hati ke hati, daripada seorang ibu yang masih menyusukan anaknya dan sedang mengingati dirinya, perjalanan penyusuannya akan berakhir tidak lama lagi.


March 24, 2010 Posted by | Adore BREASTFEEDING, Hanz on Random Matters, Hanz's Tips | 22 Comments

Why would I want my children to breastfeed (from dad’s point of view)

They come in different sizes and shapes; creating quite a stir for some men but they actually serve the most important function to human being that is to breastfeed babies and if possible toddlers. Nowadays, they are more seen in magazines and television promoting any kind of merchandising including cars, perfume and more that people forget the whole purpose of them. People sometimes refuse to call them their real name but prefer to use their nicknames such as tits, boobs, etc, I thought this was the time that we, men should realize the real purpose and potential of them and acknowledge them by their faces rather than their assets. Although ‘they’ can look very delicious during breastfeeding.

When my wife got pregnant for the first time, I knew I was going to ask her fully breastfeed our child. I am lactose intolerant. The smell and the sight of artificial milk can easily make my stomach upset. I do not want children to even have a sip of those artificial milk. I read a lot about breastfeeding and have experienced most of it if not all. Let me share with you the advantages of being a dad to breastfed children.

  • Breastfeeding helps women get back to their pre-pregnancy state.It contracts the uterus and helps to expedite the healing process after delivery. Advantage to dad; within one week to two weeks my wife was already well enough to cook for the family and look after all of us. Save money for eating out.
  • Breastfeeding helps women to lose weight faster. Yes, less money to spend on slimming products or classes or treatment.
  • The babes sucking, vital for the production of milk stimulates the release of milky hormones, prolactin and oxytocin.These hormones also help a woman relax.Therefore less arguing and confrontation with me.
  • One VERY IMPORTANT fat for working dads or maybe for some who is being controlled by the queen.We don’t have to wake up at night to prepare milk.Mom’s supply is ready anytime.And while they are at it, they can simply continue changing the baby diaper’s as well. I’m sure most of us men will gladly agree.
  • Travelling is easy.No need to bring all the bottles and milk.As long as we bring the ‘queen’ along, we will be hassle free. We only have to worry about those pesky diaper bag.
  • We can save a lot of time and money on buying artificial milk.Breast milk is free.To some, it doesn’t seem to bother a lot, but try to think about the free time that you can have by not going to the store every now and then to get those artificial milk, and imagine if you accidentally got the wrong milk instead!I’m sure most of you have faced the wrath of the queen.
  • A breastfed child will be less likely to suffer from asthma, eczema and a whole host of other little goodies;saving yet more money, this time on medical bills.More money for us to buy our toys.
  • Breastfeeding satisfies baby’s emotional needs.All babies need to be hold regularly.It is much easier to console a crying baby with breastfeeding.Less crying means less emotional pressure for moms and dads and more time for us to spend reading the newspaper.
As you can begin to see and appreciate, anything to do with breasts should’nt be rushed or underestimated.Breastfeeding isn’t just about feeding babies.Breastfeeding should be a normal picture to our society at any time, anywhere.A baby sucking is an urge of great magnitude, rather like you.Babies need to suck.With breastfeeding babies expend energy;derive comfort, security, love and warmth.It’s their first social exchange.It exercises their jaw and aids the growth of teeth.Demand feeding as we call it in the trade, is instinctive and should’nt be messed with.We should promote this fact and be in tune with it. Sadly this is a lost art.

One controversial issue with men and breastfeeding is feeding in public.Husbands should not be ashamed of their wives who opt for public breastfeeding (although I can get very fiery when someones tries to look closer).They know what they are doing.Do not expect your wife to breastfeed your child in the restroom.Would you like to have your lunch or snack in the toilet?If you are ok with it, then there must be something wrong with you.There are a lot of ways to actually breastfeed discreetly.In the market right now, we have plenty of choices of nursing clothes.There are also ways to cover their assets and women usually know about it.And guys…please mind your eyesight;the mother is trying to feed her baby.You can have plenty of time at home.

Nature at it’s best and most beautiful.Breastfeeding for many women is a passionate affair.Place this somewhere safe in your mind and when the time comes to share your life with the woman you adore and you both decide to have children, give her all the encouragement you can. She’ll love you even more for it.Passionately, together you can watch your child grow, oh and her breasts too…..

Breasts are beautiful;they also produce milk, the best pre-packed convenience food out there, now that’s and advertisement well worth remembering…

Written by : Shazly Khan
Originally obtained from Moms Little Ones. Thanks to Pn Rita Rahayu Omar of Moms Little Ones

Hanz’s Note : Forward this to Daddies out there or soon-t0-be-daddies even Senior Daddies. :> And, please mention the original writer and credit Momslittleones.

March 16, 2010 Posted by | Adore BREASTFEEDING, Adore NATURAL PARENTING, Lifestyle on Parenting | 12 Comments

So what’s this fuss about NATURAL PARENTING?

The other day, I was being questioned by fellow blogger mates, what is actually natural parenting. It was rather time consuming to explain it to her there and then so to summarize the whole concept, I simply informed that it is all about what most natural as nature’s intended to you as a parent on your parenting style. It is oppose to what is considered as artificial and act the best that you can in natural manner thus as might be expected.

To date, Natural Parenting is more of a philosophy of gentle, healthy childbirth and growth. This approach has been closely called attachment parenting or empathetic parenting as well. It is often considered to be New Age kind of trend in parenting style but it is in fact age-old. I believe we are partly Naturalist Parent internally but we just probably unaware to the terms and characteristics.

Gone are the days where parents would totally rely on technology to the extent parents tend to ignore their gut feelings. Supposedly, we as a parent treats technology with caution and to put it simply, believing what we know our hearts to be true. I guess you do some of basic ideals or guidelines in Natural Parenting and it never crossed your mind that you are actually on doing Natural Parenting.

It means many things to many people but generally includes natural childbirth, breastfeeding and babywearing. Other practices commonly included are co-sleeping (family bed), avoidance the use of surrogates ie pacifiers, child-led weaning, natural diet (home-cooked baby food) and to some included homeschooling and baby signing and the latest cloth diapering. These are merely tools and practices that assist parent to fine tune to their child needs. The benefits of each of them would just blossom naturally to both child and parents.

I had partially outline these natural parenting guidelines under my own column : “Natural Living with Hanz” at this portal 1Superkids.

1superkidscolumnist


Have further reading under this title :

Natural Parenting : Initial steps to adopt

Natural Parenting : Basic Guidelines for further establishment

Can we choose love by accepting our baby’s legitimate human needs and responding to them with an open heart? To do so requires us to trust our babies and ultimately that we trust ourselves. Each of us is an original. Parents are not perfect but we can continually recognize the critical importance of how we behave toward our children. Children may be small in size but they deserve to have their needs taken seriously. We learn to look beneath the child’s outward behaviour to understand what he is thinking and feeling. Children have a natural love of learning and do not have to be coerced. Punishment interferes with the bond between parent and child. Children deserve to be treated with respect.

If you keen and comfortable with Natural Parenting concept and approach, you will likely to enjoy your parenthood at most. However, do consider balancing all aspects and factors. It could be a trend to some but it could be something oh, so natural to you. What most important the symbiosis relations between you and your lil loved ones.

“Children raised with love and compassion will be free to use their time as adults in meaningful and creative ways, rather than expressing their childhood hurts in ways that harm themselves or others.
If adults have no need to deal with the past, they can live fully in the present. ”

(Jan Hunt ; 2001)

January 19, 2010 Posted by | Adore BABY SIGN, Adore BABYWEARING, Adore BREASTFEEDING, Adore CLOTH DIAPERING, Adore HOMESCHOOLING, Adore NATURAL PARENTING, Lifestyle on Parenting | 9 Comments