Charm Chameleon Chatterbox

Backup Blog

Review on Bamboolite Fitted Cloth Diaper

Note :
On the left side is CM TrueFit Fitted Lite – Velcro Closure
(suitable for daytime use and light-wetter)
On the right side is CM TrueFit Fitted Premium – Snap Closure
(suitable for nightime use, outings and heavy-wetter)

What I Like : Made from bamboo fabric mostly as the name goes by, this cloth diaper is very, very soft to baby’s skin. It’s an answer for solution of nappy rash for some babies.

This is the second brand of fitted type that I try
and the fact it is locally made (manufactured in China), I have to say that it is satisfying. Thumbs up for manufacturer of Bamboolite as making fitted type of cloth diapers available in Malaysia, as locally-made fitted is hard to come by. Absorption wise is good for medium-wetter like my lil tot, Hambali and both have been used for nighttime, approximately 8 to 10 hours, despite only prep washed twice for both types and are soaking wet aftr usage, no leaking and no fussiness from my Hambali and does not disrupt his sleeping because of wetness. It just feels slightly damp to his skin, which is very natural to him as he has been cloth almost his entire life. It is quite generous in size too, ample room for chunky thigh baby like Hambali.

I was a bit skeptical of the form of this diaper as fitted with pocket is quite unlikely for the acceptable form of fitted. Somehow, that’s the beauty of it because you can opt either to put the soaker inside the pocket or just lay in. Only then the microfiber side, do ensure that it does not touching the baby’s skin. In a way you can customise the absorption by how you fold the soaker or to add on booster. The array of colours provided are eye-catching too. It is worth your money definitely.

What I dislike : It takes a bit long to dry both soaker and shell (outer). The setting of size as it is onesize type using the elastic band method may be quite confusing for newbies but on the other hand, without row of snaps for size setting, this cloth diaper has a clean finishing.

Obtain from : Going Green Biz

Also available at : MyCheekyBoo.com, Lovely Goody and of course from the manufacturer itself, Bamboolite.com


Disclaimer : Reviews based on personal usage to my lil toddler. Not a paid reviews or Advertorial Chat.

August 25, 2010 Posted by | Adore CLOTH DIAPERING, Hanz's Products Reviews, Lifestyle on Green Living, Lifestyle on Parenting | Leave a comment

Cloth Diaper paling mahal pernah kubeli

Ini entri poyo.

Sila abaikan kepoyoan ku itewz tapi sebaliknya
nikmatilah pemandangan yang mengasyikkan ini…..

Pemandangan belakang CD

Pemandangan hadapan CD

Pemandangan di dalam CD

Cloth Diaper ni selamat tiba dipangkuanku 20 minit yang lalu, ditempah khas daripada obersea. Jenis AIO, maksudnya pakai macam pempers pakai buanglah, takyah masukkan insert bagai, bezanya tak buanglah selepas dipakai dengan jayanya oleh anakandaku, Hambali. Oh, tak tahan tengok kecomelan sulaman tiga ekor muka kucing tu dan kelembutan dan kegebuan CD ni…Rega CD termasuk kos penghantaran, menghampiri angka RM 140 tunai.

Hanz’s : Orang lain sibuk cari baju raya tapi mama Hambali dah bekalkan CD raya untuk si-Hambali.
Mama Hambali,”Adik, pakai CD ni dari hari raya pertama sampai hari raya ketiga, tau!”
ekekekekeke

Sengal! ;P

August 23, 2010 Posted by | Adore CLOTH DIAPERING, Hanz's Collectibles and Hobbies, Lifestyle on Parenting | 22 Comments

Renungan untuk ibu bapa, buatlah perbandingan


Sekadar renungan…peringatan untuk diri ini dan rakan-rakan juga, cetusan dari layanan pemikiran dan hati yang berkata-kata…

Kita boleh menghias diri dengan segala pakaian yang cantik dari butik dan aksesori memikat tapi kita sanggup lihat anak kita pakai baju dari pasar malam (contohnya)?
(Hanz’s : Pernah saksi dengan mata sendiri seorang ibu kelihatan bergaya dengan baju lip-lap dan tudung lilit-melilit ditambah dengan mekap yang tebal tapi tiga orang anaknya berpakaian tidur yang sangat lusuh dan selekeh)

Kita boleh berbelanja beg, kasut, mekap dan keperluan diri berjenama mahal beratus-ratus malah beribu-ribu ringgit tapi kenapa kita lokek nak berbelanja untuk pendidikan anak-anak yang nilainya menyamai atau hampir sama dengan perbelanjaan diri sendiri?
(Hanz’s : Ada orang tak sanggup nak buat ansuran melabur alat pembelajaran contohnya set eksikopledia buat anak-anak tapi beli rantai emas, sanggup pula bayar ansuran)

Kita boleh seronok menjamah makanan bufet di hotel lima bintang atau di restoran mahal-mahal dan kita tayang dekat blog kita yang kita pergi menjamu selera di situ tapi sewaktu kita menyuapkan nasi ke mulut, ada teringat tak anak di bawah jagaan orang lain, makan apa hari ini?
(Hanz’s : Ada kawan yang memang bawa anak dia makan bersama dan berkongsi dengan anak kemewahan dan rezeki yang ada bukannya biarkan anak hanya bergantung makan di taska tapi kita makan sedap-sedap.)

Kita boleh beli makanan tambahan dan segala jenis vitamin untuk diri sendiri tapi kenapa kita kurang peka menaik taraf makanan anak-anak sebagai contoh makanan yang bagus untuk otak dan tumbesarannya?

Kita boleh bersekang mata bawa balik kerja pejabat semata-mata nak meet deadline tapi kenapa kita tak boleh luangkan masa sejam dua dengan anak untuk mengajar dia perkara yang baru dan isi masa kualiti bersama?

Kita boleh aktif berpersatuan, pergi sana sini sampai ceruk rantau pun kita rajin menjengah tapi kenapa kita berat hati nak bawa anak bersama dan lebih rela anak dijaga oleh orang lain walau waktu itu adalah hari kita tak bekerja pun?
(Hanz’s : Kalau ada pembantu rumah buat segala sampaikan anak tidur dengan pembantu rumah, tak terlintas ker di hati tahap keakraban kita dengan anak?)

Hanz’s : Hakikatnya bila dah jadi ibu bapa, keperluan dan keadaan anak-anak mendahului keperluan diri sendiri tapi tidak dinafikan ada segelintir yang kadang-kadang alpa. Renung-renungkanlah..

August 18, 2010 Posted by | Lifestyle on Parenting | 12 Comments

CLOTH DIAPERING CHIT-CHAT (BORAK SANTAI) GATHERING IS ON!

Sticky Mode till 7th August, 2010

Salam Jumaat Chit-chatters! (that includes silent readers too!) :-)

Referring to my earlier CHAT, I am so happy and excited that we will have our very first Chit-chat (Borak Santai) on Cloth Diapering. Details as follows:-

Date : 8th of August (Sunday)

Time : 4 – 6 in the evening

Venue : Wisma Bling Lustre, No. 47, Jalan Meranti Jaya 3/1, Tanming Boulevard, Taman Meranti Jaya, Puchong.

By Who : Hanz

Fee : RM15 (Notes & Snacks included) on that day itself / per person or per husband & wife.

Who should attend : Anybody who likes to know more about cloth diapering, just started cloth diapering and even Cloth-Diaper Addicted like Hanz!

Medium : Malay + English + Bahasa Rojak

Topics to chit-chat :
Why parents must favour cloth diaper?
How to start cloth diapering for newbies
Getting to know all types of cloth diapers and its accessories
Caring your cloth diapers
Making Cloth Diapering Journey suits your lifestyle

This chit-chat gathering is very informal. Please feel free to bombarded me with many questions on that day itself and and if I unable answer your inquiries, I can always refer to other Cloth Mamas later. Oh, even if you attend this & have some tips & tricks, I bet me & other moms would love to hear that.

This is sharing session for everyone. Let’s make it happen!

P/ S : Leave your registration in the comment (vis-a-vis) and please leave your email address for further contacts by me.

Updates : Even if you don’t confirm on attending, you are most welcome to attend. Fee still is a must. You can bring your husband, children and friends. Only then, please ensure no interruption like noise or whatsoever. Thanks!
Portrait Sketching, Translation, Storytelling,
Reading Tutorial, Arty-Crafty & Preloved Items
are available at TheHoneybunch Marketplace

August 7, 2010 Posted by | Adore CLOTH DIAPERING, Hanz in Meet-Gather, Hanz's Tips, Lifestyle on Green Living, Lifestyle on Parenting | 15 Comments

10 Things I Learnt from our Cloth Diapering Journey

Actually, there’s more than 10 but for some warming-up, here I rest my case..ooppss..I meant my sharing..

1. Before purchasing cloth diaper for the first time, source them out from reliable seller and do inquire things that you unsure of.

2. Each baby is unique likewise your baby would be too. So, there is an existence of many, many types of cloth diapers that would soon be the one that suits your baby. Unlike disposable diapers which is too generic and stressed that your baby must have the same cut like the rest of the baby. Boring!

3. It is good to mingle and get together with other cloth diaper mamas. Besides, exchanging story on cloth diapers, you get to swap and buy from each other. Like Barter system or happily try brands that you would likely to add so preloved is your best bet for trial.

4. Cloth diapering is a lesson in disguise. It is an early exposure on teaching your baby to make decision. You won’t have that priviledge with disposable dipes as each piece is the same. Lure your little toddler to the cloth diaper storage and asked you lil tot to pick cloth diaper that he wants to wear on that nappy change is such a thrill.

5. Treat your baby’s cloth diaper washing task like washing your laundry and voila! you found it is not hassle after all. Provided you know there are rules not meant to be broken.

6. Your other half was reluctant when you prompt to cloth diaper? Keep your mouth shut initially for sometime and sooner or later, you see that he would be excited as you, if not bit, it could be more. Heemmm..a bit on financial evidence is better.

7. Don’t stick to just one type and one brand of cloth diaper. Be adventurous!

8. Indulging in cloth diaper is good as long you stick to your main objective prior to your cloth diapering. But, if being one cloth-diaper addicted is not a burden and never make you feel guilty, then why not? Who cares? It’s your money after all.

9. Why give up so fast when something is not right when you cloth diapering? There’s always a solution and alternatives. Seek other cloth diaper expertise’s advises and ask around for tips and tricks.

10. You will enjoy cloth diapering when you know the TIPS and TRICKS!


Non-cloth diaper Mama : So what’s the tips and tricks, Hanz?

Hanz : Just come to Wisma Bling Lustre,
this Sunday evening around 4 pm and I tell you the rest!
Happy TGIF everyone! ;)
Portrait Sketching, Translation, Storytelling,
Reading Tutorial, Arty-Crafty & Preloved Items
are available at TheHoneybunch Marketplace

August 6, 2010 Posted by | Adore CLOTH DIAPERING, Hanz's Tips, Lifestyle on Green Living, Lifestyle on Parenting | 2 Comments

Why I believe in Homeschooling (Part 2)

Have you read the first part? If not, click HERE, please.

I am neither getting on to school-bashing nor trying to change the education system for that is a long and tedious process, that is better left to educational experts.

In retrospect, I could recalled how our parents approach education in economic terms, meaning landed a well-prospect career and concerned about getting a job with their certificates so that they could earn comfortable salaries to live a comfortable life. Occupation like doctors, lawyers, engineers and teachers , just to name a few are the noted popular among children,.When we ask little kids what they want to be when they grow up, those jobs are among the answer. I am one of those cookie-cutter children and still remember it very well that my kiddies ambition is to become a doctor. I want to rebel. I want my boys to change the answer when this very same question thrust to them. I want the answer to be, “I want to become a well-rounded person :academically intelligence, emotionally sound and morally in tact” OR simply “I want to be valuable in whatever I am doing in my life”

As a parent, we want the best for our children, right? I believe in my two boy’s potential and I also know it very well in what areas they lack. For things that each of my boys are lacking, the approach would be different and it cater to their needs. For things they excel, I simply polish it up, make it shines and keep on shining.Hubs and me have to trust our children and listen to what our hearts tells us and let our intelligences guide us along this journey.

I must admit to homeschool is not an easy task. This decision was thoroughly thought with much weighing on the pros and cons between me and hubs.The choice that we make would be evaluated from time to time.

When I finished reading about homeschool by Malaysian family (even still halfway) of Chong Wai Leng’s book, Learning Beyond Schooling, I was excited with all the activities and the ideas that I can line up for my boys. You see, we set the pace, the environment, the tools and in fact, we would become the learner as well. A lot of my friend’s who has been homeschooling told me that they learn as well from their children. Likewise, there’s an old saying that goes, The best way to know you excel in that particular skills is to teach it back.

Besides, there’s one skill that I think most of you would agree with me that our national educational system is lacking. Producing the next generation with creative thinking and problem-solving mind. I would say, it’s been ages that the lesson that took place was too exam and grades oriented and not much on hands-on or acquiring knowledge and skills as much as experiences involved. Too spoil and the current generation especially the fresh graduates are spoon-fed. This mindset and attitudes more or less could be associated with how the education system has been going on. That’s why we can see the increase number of unemployed graduates.It needs changes or else the alternatives that we have is for you as the parents to be involve and to take an active part on how you want to mold your children.

I shall be chatting more and more about homeschooling. Perhaps my next chat I would do a bit of sharing on what homeschooling is all about since I received a lot of inquiries on this.

Hanz’s : InsyaAllah, I would create another blog that specifically about homeschool by yours truly.

Portrait Sketching, Translation, Storytelling,
Reading Tutorial, Arty-Crafty & Preloved Items
are available at TheHoneybunch Marketplace

August 3, 2010 Posted by | Adore HOMESCHOOLING, Lifestyle on Parenting | 1 Comment

Cabaran lazim bagi ibu yang menyusukan sepenuhnya (Bahagian Terakhir)

Ramadhan dah nak dekat. Ibu-ibu yang menyusukan dah buat persedian sewajarnya? Kalau ketinggalan baca perkongsian my chat sebelum ni, boleh check yang INI dan ITU.

Diet seimbang : Jangan berdiet semasa masih menyusukan anak sepenuhnya. Ibu yang menyusu akan berasa cepat lapar kerana tubuh menggunakan 600-800 cal sehari untuk menghasilkan susu. Jangan melangkau waktu makan. Melangkau waktu makan dan berdiet adalah tidak digalakkan kerana akan mengurangkan pengambilan nutrien yang perlu dan mengurangkan kualiti susu yang dihasilkan.

Makanan lain yang perlu diberi perhatian ialah makanan yang kaya dengan sumber zat besi seperti daging merah, hati, ayam, ikan, legumes (Contoh:kacang kuda/chickpeas), kekacang dan buahan kering dan sayuran berdaun hijau. Ini kerana simpanan zat besi dalam badan digunakan semasa mengandung.Oleh itu, semasa menyusu bayi badan perlu membina semula simpanan zat besi. Menurut pakar pemakanan, keperluan pengambilan makanan oleh si ibu yang menyusukan adalah lebih sedikit daripada ibu yang tidak menyusu dan ibu hamil. Boleh rujuk SINI. Berguna juga untuk menghadapi bulan Ramadhan nanti. Me juga pernah share persiapan me pada Ramadhan yang lepas di SINI.

Pantang-larang : Makan jamu tidak boleh? Andaian ini bergantung kepada beberapa faktor hasil daripada kajian semasa. Pakar lakstasi dan nutrisi berpendapat kebanyakan kandungan jamu ada kesan sampingan yang menyamai dadah pada kualiti susu ibu, jadi sebaiknya elakkanlah dahulu semasa masih dalam tempoh penyusuan.

Bagaimana pula dengan penggunaan herba dan rempah? Ada herba yang telah terbukti boleh membantu penghasilan susu ibu yang lebih produktif seperti halba (Fenugreek). Tapi ada juga herba yang kalau boleh dielakkan seperti mint, sage, parsley, feverfew (guna untuk rawatan migraine) kerana penemuan yang dibuat boleh mengurangkan produksi susu dan ada kesan sampingan yang lain.

Anda penggemar kopi? Jumlah sedikit seperti secawan dua tidak memudaratkan tetapi dalam kuantiti yang banyak mungkin boleh mendatangkan kesan pada si bayi untuk tidur kerana kandungan kafein yang berlebihan. Sebaiknya elakkan.

Sebolehnya juga si ibu elakkan mengambil produk hasil tenusu dari lembu seperti susu, keju, yogurt dan mentega. Si ibu telah memberikan susu ibu sepenuhnya dan jika si ibu sendiri mengambil produk hasil tenusu, kemungkinan berlaku alergi pada si anak. Tetapi keadaan ini tidak semestinya berlaku pada semua. Namun, haruslah berhati-hati dan perhatikan reaksi bayi anda setiap apa yang anda makan.

Secara keseluruhannya, semua faktor dan cabaran lazim yang telah me sampaikan adalah amat penting untuk menyokong kejayaan si ibu dalam memberikan yang terbaik buat si anak : Susu ibu sepenuhnya. Dalam keadaan tertentu atau situasi yang agak unik, ada juga ibu mengalami kesulitan dalam bentuk permasalahan lain. Boleh rujuk my sharing dalam topik Breastfeeding ini ya.

Mari kita sama-sama meriahkan Sambutan Hari Susu Ibu Sedunia yang akan kembali lagi dari 1 hingga 7 haribulan Ogos ini.

Portrait Sketching, Translation, Storytelling,
Reading Tutorial, Arty-Crafty & Preloved Items
are available at TheHoneybunch Marketplace

July 29, 2010 Posted by | Adore BREASTFEEDING, Hanz's Tips, Lifestyle on Parenting | Leave a comment

Why I believe in Homeschooling (Part 1)

This is entirely my opinion. I believe everyone has the right to make their own decisions for their own children. I also do NOT believe that ALL children should be homeschooled, nor do I believe every family is capable of doing it, or should. With all my heart and soul, here are some of many reasons why I personally believe in homeschooling.

I was homeschooled for a short period of my life, the preschooler’s age of my life. I shared this in this chat : Saya tak pernah sekolah tadika (Bahagian 1) & Saya tak pernah sekolah tadika (Bahagian 2). Having that priviledges of being home taught by my moms and siblings and letting the world to give me the lesson of life, I sped my learning process which proudly outsmarted most of my peers when I attended primary school. Be it reading, maths and even other subjects as well. I strongly owed that to the factor that my learning was never stressful, it was enjoyable and it was also out of my own freewill. Thirsting for knowledge, my curiosty was fed with enthusiasm and love. And the enjoyment ended once I attended primary. There’s homework to finish, exams to excel, peer pressure on who will be in the most popular prettier group. As my own nature, I am quite reserved, firm and studious, I instantly being noted as serious and discipline by my teachers so elected as school’s prefects was’nt going to win you any popularity contest. Instead, less fun on part of socialising. As I myself enjoyed the short period of homeschooled, I want my own children have it longer as long as we could.

I love learning constantly. I suppose my brain cell will die if any at one point of my life, I just go on living without having any purpose, without doing any learning or without ongoing something that requires stimulation on the intelligence’s side. Having to search, putting it up altogether on what my boys can keep on learning is a self-fulfillment. To witness that they learn something new in any minute, at any place, leaves my heart fluttering and my face beaming with joy. I want my boys to love the lifelong learning like I am too. Grades, merits will come second and just followsuit once they are happy requiring the knowledge and experiences. It’s the processing on how we learn that matters.

Reality bites, right? Allowing my boys to face what the world is all about at early age rather sparing the reality on how the world is, would be ilike feeding them lies and lies. Development of each child is different, we as a human beings comes in all shapes and sizes and does age really matter in the world? Even if you group children under the same-age group, would that make it easier for the teacher to mann them? Maturity level of each individual differs so grouping them under the same-age group leaves question mark to me.

Some has this notion that homeschool is like robbing them the socialising among peers especially the same age and enjoying their childhood the most. But, would you rather allowing your child having peer pressures, exposing them to negative elements that are so commonplace in schools like foul language, bullying, materialism, sexual harassment, disrespect for authority and many social illnesses that we constantly read from mass media? Looking it from this point of view, homeschooling was’nt a really bad option after all.

More reason for my beliefs in homeschool which relates to my child’s potential and my determination which I shall continue in Part 2.

Portrait Sketching, Translation, Storytelling,
Reading Tutorial, Arty-Crafty & Preloved Items
are available at TheHoneybunch Marketplace

July 27, 2010 Posted by | Adore HOMESCHOOLING, Lifestyle on Parenting | 3 Comments

Cabaran lazim bagi ibu yang menyusukan sepenuhnya (Bahagian Kedua)

1 ke 7 Ogos, adalah sambutan minggu penyusuan susu ibu sedunia. Sudahkah ibu membaca bahagian pertama isu ini? Kalau belum, boleh klik SINI.

Perkongsian diteruskan dengan cabaran lazim seterusnya.

CABARAN KEDUA : Tekanan dalaman si ibu.

Macam biasakah didengari seperti ini?

* saya rasa down sangat tengok susu makin kurang
*frust la bila pump susu tak keluar langsung
*Anak asyik mengamuk bila menyusu sebab tak puas
* saya jealous tengok orang lain boleh buat beratus botol, sedangkan stok susu saya kasi pagi makan pagi.
*Saya tengok org lain senang je latch kan baby, kenapa saya ni susah sgt
*Saya tak cukup masa nak mengepam di ofis sbb kerja saya banyak
*Saya rasa geram, sayalah tukang menyusu, sayalah tukang basuh perkakas mengepam, sayalah tukang salin lampin anak, saya buat semua. Penat!
*Badan cepat penat bila menyusu. Nak layan suami pun tak ada mood
*Susah rasa nak susukan anak semula lepas dah bagi dia susu formula
*Breastfeeding ni susah, susah sebenarnya!

CARA ATASI :

Niat : Ibu sendiri sahaja yang tahu apakah niat yang dipasang setelah keputusan untuk menyusukan sepenuhnya dibuat. Kaji semula niat itu. Adakah cenderung kepada semangat dalaman atau lebih kepada faktor luar? Selalunya apabila niat dengan kesungguhan seiring, bagaimana besar sekali pun cabarannya, ibu itu akan berusaha untuk menanganinya. Tetapi jika si ibu kurang berkeyakinan, was-was dan kurang berkeinginan, pelbagai alasan akan diberi dan agak sukarlah untuk meneruskannya. Hasil pengalaman me, me berasa takjub pada dua orang ibu yang walau tugas mereka memerlukan selalu berada di luar negara, terpaksa kerap berjauhan dengan anak dan waktu tugasan mereka yang tidak menentu dan tempat tugasan di mana-mana, mereka masih boleh membekalkan anak mereka dengan susu ibu dan berjaya menyusukan anak mereka sepenuhnya dalam tempoh yang lama. Bagaimana mereka lakukannya? Renungkanlah!

Semangat : Bila kita mahukan sesuatu sangat-sangat, sedaya-upaya kita cuba dapatkannya bukan? Begitu jugalah dalam penyusuan. Siapa kata melaksanakan penyusuan sepenuhnya tak penat? Ditambah pula dengan memikul pelbagai peranan dalam hidup, tekanan adalah salah satu penghalang kerana ia melibatkan emosi. Mungkin si ibu boleh ambil contoh semangat daripada ibu penyusuan yang lain dan jadikan pembakar semangat anda.

Kemampuan : Kata bidalan, ukur baju di badan sendiri. Buatlah setakat yang anda mampu. Baik dari segi fizikal, wang ringgit dan gaya hidup anda. Bila lihat orang lain dapat hasilkan susu yang banyak, kita mula goyah. Bila kita lihat orang sediakan peralatan penyusuan yang mahal-mahal belaka, kita pun nak beli. Tak salah lihat kemampuan orang lain baik dari segi fizikal mahupun wang ringgit. Tetapi bila kita mahu jadikan panduan, tanyalah pada diri sendiri adakah teladan itu sesuatu yang sangat perlu pada anda? Kadang-kadang apa yang baik untuk orang lain tak semestinya sesuai untuk kita.

Janganlah sampai menganiaya diri sendiri dan orang yang tersayang termasuk bayi anda semata-mata mahu teruskan penyusuan sepenuhnya. Berikan sedikit ruang pada diri sendiri dan sayangilah diri anda juga. Berehat bila perlu.Sekiranya si ibu sudah berusaha dan menilai hanya setakat itu yang dia mampu laksanakan, jadi jangan paksa diri pula. Mintalah bantuan sebagai contoh tugasan harian dari suami. Dapatkan pandangan dan sokongan daripada orang lain agar apa yang harungi, terasa kurang bebanannya dan lebih bagus jika ia boleh diselesaikan permasalahan itu.

Emosi : Perasaan atau emosi sangat berkait rapat dengan niat, semangat dan kemampuan kendiri. Adalah wajar berfikiran rasional jika timbul isu berkait dalam perjalanan penyusuan anda daripada terlalu mengikut rasa hati. Selalunya bila timbul kesulitan dalam proses penyusuan sepenuhnya, jangan bertindak terburu-buru atau terus mengalah dan berputus asa. Selidik dahulu apakah penyebab timbulnya kesulitan itu, kaji dan cari jalan penyelesaian. Ingatlah juga bahawa si ibu perlu menjaga emosi diri sebaik mungkin kerana ia berkait dengan hormon prolaktin dan oksitosin, hormon yang merangsang dan membantu dalam penghasilan susu ibu.

Ilmu : Dalam setiap perkara di dunia ini ada cara dan kaedahnya. Tidak dinafikan, ramai ibu beranggpan proses menyusukan adalah sinonim dengan sifat keibuan jadi dianggap ia sesuatu yang semula jadi dan tidak perlu belajar apa-apapun. Di tengah perjalanan, timbul kesulitan jadi ibu tersebut terus putus asa walhal sebenarnya sedikit ilmu penyusuan pun dia tidak pernah ambil tahu. Jangan begitu.Buat persediaan dan sedikit sebanyak belajar apa yang perlu kerana ia penting dalam menyokong anda meneruskan penyusuan sepenuhnya.

Niat, semangat, kemampuan, emosi dan juga ilmu dan apatah lagi apabila gabungan ini disertakan dengan doa, insyaAllah, si ibu bakal menjadi antara ibu-ibu yang berjaya menyusukan sepenuhnya dalam tempoh yang lama.

Kita sudah menyentuh aspek luaran iatu sokongan dan aspek dalaman iatu sifat kendiri si ibu. Adakah lagi cabaran lazim yang lain wujud dalam penyusuan sepenuhnya? Bersambung kupasan dari me dalam bahagian terakhir menyentuh aspek pemakanan dan penjagaan kesihatan.

Tungguuuu…….

July 22, 2010 Posted by | Adore BREASTFEEDING, Hanz's Tips, Lifestyle on Parenting | Leave a comment

Cabaran lazim bagi ibu yang menyusukan sepenuhnya (Bahagian Pertama)

Dah lama tak bercerita tentang breastfeeding. Nak buat kupasan serba-sedikit berdasarkan antara aduan, keluh-kesah, rungutan malah tangisan yang me terima secara langsung atau berdasarkan yang me dengar dari suara rasa ibu lain. Jadi me buat kupasan bila rintihan dan kerisauan ibu-ibu ni boleh dikategorikan pada beberapa perkara. (terima kasih pada Puan Farah SaraKids untuk posting ini) menimbulkan rasa mahu berkongsi dan lebih lagi membantu para ibu yang menyusukan sepenuhnya sama ada yang masih lagi berjuang atau dalam perancangan.

CABARAN PERTAMA : SOKONGAN
Antara luahan rasa yang mungkin kedengaran:
* kdg2 rasa give up nak breastfeeding sbb suami tak sokong
*Mak saya susah nak percaya anak ni harus diberi susu ibu.
*Orang nursery beri anak saya susu tepung sbb katanya susah nak handle EBM
*Majikan saya tak support dan suka sound saya bila saya ambil masa mengepam di surau
*Orang ckp saya kedekut. Jimat nak beli susu anak.
*Susah nak fahamkan pengasuh pasal cara nak handle susu ibu
*Orang cakap anak saya petite, doc pun cakap mcm tu, sbb anak tak cukup susu. Kena top up dgn susu formula

Cara Atasi :

Sokongan dari suami : Pujuklah suami, galakkan suami untuk sama-sama menghadiri kelas penyusuan seperti yang dianjurkan oleh Sarakids. Buat pembentangan tentang kebaikan susu ibu dengan mendapatkan maklumat berkenaan daripada sumber seperti World Health Organization (WHO), badan-badan bertauliah dan Pakar Laktasi. Kalau beritahu suami tersayang bahawa perbelanjaan boleh dikurangkan kerana bekalan susu tidak perlu dibeli, si suami pasti tertarik, bukan?

Sokongan dari majikan :
Boleh usulkan pada HR Department untuk buat proposal. Puan Rita Rahayu melalui websitenyer, Moms Little Ones ada menyediakan surat usulan dan proposal yang boleh diketengahkan di tempat anda bekerja. Jika usulan adalah mustahil, mungkin sedikit pengorbanan diperlukan pada pihak ibu. Pamlah di waktu luar kerja seperti sebelum waktu kerja bermula, masa rehat dan selepas waktu kerja. Sepatutnya semasa pekerja yang beragama Islam pergi menunaikan solat di surau dan waktu ini juga digunakan untuk mengepam, majikan tidak boleh pertikaikan. Tapi sebagai pekerja, ibu janganlan mengambil kesempatan peluang ini untuk mengambil masa bekerja terlalu lama digunakan untuk mengepam.

Sokongan dari keluarga :
Tak kiralah dari ibu kandung, ibu mertua atau sesiapa saja dalam keluarga ibu lengkapkanlah diri anda dengan ilmu penyusuan secukupnya.Tidak perlu bertegang urat, memadailah anda nyatakan fakta yang disokong oleh kajian atau pengalaman dari rakan-rakan menyusu yang lain untuk membetulkan pandangan mereka yang kurang tepat. Jangan mudah terpengaruh dengan kata-kata yang tidak menyokong tapi sebaliknya, ambil apa isu yang ditimbulkan itu dan dapatkan fakta sebenarnya untuk membuktikan sama ada pandangan mereka itu tepat atau tidak.Kuatkan semangat anda dan buktikan yang anda berupaya meneruskan penyusuan susu ibu sepenuhnya.

Sokongan dari sekeliling :
Sukar bukan kalau pengasuh anak kita tidak menyokong dengan pelbagai alasan? Langkah pertama, ibu sendiri perlu mendidik mereka bagaimana hendak mengendalikan susu ibu. Sediakan nota, buat tunjuk cara dan sediakan peralatan seperti pemanas susu, tempat menyimpan susu perahan dan sebagainya. Dapatkan maklumat dari rakan atau kaunselor laktasi bagaimana hendak buat bekalan sewaktu anak dalam asuhan penjaga. Jika ini masih sukar, si ibu harus berfikir adakah berbaloi meneruskan menghantar anak kita dalam jagaan pengasuh sebegitu. Ibu berhak menentukan apa yang terbaik untuk anaknya dan sebagai seorang penjaga yang menawarkan perkhidmatan penjagaan anak, mereka seharusnya hormat dengan keputusan si ibu itu.

Rakan, saudara-mara malah orang luar, cara yang paling mudah ialah si ibu tidak perlu terpengaruh atau berasa hati dengan pandangan yang diberikan. Ibu adalah berhak pada anaknya dan anda tahu apa yang terbaik. Kata-kata sebegitu tidak harus memberi kesan kepada anda sebaliknya menambah lagi semangat dan kekuatan kendiri pada anda si ibu.

Secara keseluruhan, dapatkan sokongan dari kumpulan sokongan susu ibu dan jangan biarkan diri anda bersendirian dalam mengahadapi cabaran-cabaran seperti ini.

Bersambung untuk kategori cabaran kedua…….

July 16, 2010 Posted by | Adore BREASTFEEDING, Hanz's Tips, Lifestyle on Parenting | 8 Comments